Akusztikus gitárhang rögzítése stúdióban
Aki ismer, tudja, hogy számomra az egyik legnagyobb kihívás az akusztikus hangszerekben keletkezett hang minél élethűbb visszaadása, ami számos esetben nem kis feladat. Függ elsősorban a hangszertől, az előadótól, aki játszik rajta, a helységtől, ahol a felvétel készül, a használt mikrofontól, vagy mikrofonoktól.
Adott tehát a feladat, röviden leírom, hogy én hogyan valósítottam meg, illetve természetesen megmutatom az eredményt is. Tehát akusztikus hangszerek, esetemben akusztikus gitár, ami bár rendelkezik beépített piezo hangszedővel, én mégis inkább magát a hangszerben keletkező hangot szerettem volna megörökíteni. Esetünkben egy Fender CN-140SCE gitárról beszélünk, mely 2024-es gyártású a gyári száma szerint. Életét mostanáig (illetve kb. két héttel ezelőttig) tokjában, illetve dobozában töltötte. Fentiek leszögezik, hogy egy nagyon friss, nem beérett, nem kiszáradt hangszerről van szó, még tompa, fátyolos hanggal, ami már az eltelt két hét alatt is rengeteget változott, száradt. Mostanra a hangszernek már vannak rezgései, egyre tovább tartja ki a hangot, megjöttek a mélyek, tisztultak a közép és magas hangszínek.
Lássuk a folyamatot: két különböző mikrofont használtam, egy Shure SM-57-est illetve térnek egy Rode NT1-A-t. Mindkét mikrofon csöves előerősítő után a Composer Pro processzorba, utána az audio interface-be volt bekötve, így kapta meg a rögzítéshez használt szoftver a bemeneti jeleket. Az előerősítőn a parametric EQ kicsit meg lettek emelve a mélyek illetve a magasak, a hi-pass filter pedig az SM57 esetében alacsonyabb küszöb értéket kapott, hogy legyen a hangszer hangnak alja, szélessége.
Ez első kísérlet a csöves előfokon beállított túl magas belépő jelszint miatt mind a két mikrofonnál, eltorzulást, recsegést eredményezett, így mind a bemeneti, mint a kimeneti jelet moderáltam, illetve így kompenzáltam a jelszintet a módosításnak megfelelően a Composer Pro-n is, sőt, még az audio interface-en is, így már kerek lett minden, kristálytiszta rögzített hangot kaptam.
A felvétel két sávja kapott egy-egy különböző reverb effektet, az SM57 sávja hangosabb, a Rode1 halkabb. Két különböző EQ beállítást kapott a két mikrofon / hangsáv, masterelésnél pedig egy Narrow Fild stereo képet.
Itt pedig bele lehet hallgatni az eredménybe (jó minőségű fejhallgató ajánlott):