DMX: automatizált, programozott fénytechnika
Csak ideértünk végre... DMX! Több
oka is volt annak, hogy csak most ragadok billentyűzetet a témában, az egyik,
hogy mostanra állt össze úgy az egész rendszer (ami reményeim szerint még
mindíg nem a végleges), hogy egy kerek írás szülessen belőle, másrészt meg az
elmúlt hetekben egy zenekarnak készítettünk stúdió anyagot. Tehát, megérkezett
az állványzat, a PAR LED lámpák, a vezérlő, a robot lámpák, a táskák, kábelek
valamint a vezérlő doboza is, így most egy kissebb színpad fénytechnikája
tulajdonképpen összeállt, mellyel már egész jó látványelemekkel lehet
kiegészíteni a hangosítást. Az írás most meglehetősen szárazra sikeredett, de
hát ezt nem nagyon lehet másképp elmagyarázni
Mikor belevágtam ebbe a nagy fába a fejszémet, már a legelején tudtam, hogy egy hosszú tanulási folyamat van előttem, melynek megkerülhetetlen része a fény és látvány technika. Két út van: az egyik az olcsó, kereskedelmi láncokban is kapható vacak megoldások, a másik a DMX alapú eszközpark felépítése és megértése. A DMX vezérelt eszközök, az elmélet, a működés számomra egy vak folt volt, tehát mélyen bele kellett ásnom magam. Nem volt lehetőségem segítséget kérni senkitől, így kezdődött a kutatás, az elmélet megértése és utána a gyakorlatba átültetése.
A DMX (Digital Multiplex) protokoll
független eszközök vezérlésére alkalmas 8 és 16 biten. Jelen esetben egy robot lámpa (moving head)
működését igyekszem elmagyarázni. A DMX kontrolleren a fader-ek (csúszkák) 0 - 255
között változtatják az értékeket. Minden értékhez más funkció van rendelve, melyet a robot lámpa
gyári firmware tartalmaz. Ezt hívjuk elő a fader-ek mozgatásával, az értékének
a változtatásával. Minden eszköz képes 8 biten, így ebben az esetben 3
csatornán, illetve 16 biten is működni, így jelentősen növelve a kontrollként
használható csatornák számát. Egy robotlámpa esetében 16 biten, 8 csatornát
használva, vertikális, horizontális (ezek finom állítása), dimmer
(fényerőszabályzó), motor sebesség, funkciók sebessége (pl: panoráma sebesség, folyamatos
fény vagy stroboszkóp). A nyolcadik csatorna viszont teljesen más, itt más-más,
előre programozott funkció hívható elő, pl 140 – 149 között lassú panoráma
mozgás, a négy alap szín változtatásával. Ebbe adott esetben bele lehet nyúlni a
megfelelő fader mozgatásával a motor sebesség, a dimmer, a vertikális és
horizontális, vagy a funkció sebesség változtatásával. Pfúúú, remélem érthető
ez...
A vezérelni kívánt eszközöket 110
Ohm ellenállású XLR-XLR kábelekkel lehet összekötni, daisy-chainben (sorba
fűzve). Tehát mindösszesen egy kábelen zajlik az adat kommunikáció az összes
eszköz felé. Hogy meg tudják egymást különböztetni, minden eszközön be lehet
állítani, hogy az egyes elem milyen intervallumban legyen vezérelve 0 – 511 között.
Ha pl. van 2 féle eszközünk, és mindkettő 8 csatornán vezérelhető úgy két
csoportra kell őket osztanunk, mindkét csoportban 2 vagy 4 eszköz található,
hiszen a színpadnak is két oldala van. Az első csoportban pl. a robot lámpáink
vannak, az eszközön beállított 0-s érték azt fogja jelenteni, hogy a kontrollerünk
az eslő csoportba tartozó eszközöket, 8 csatornán a 0 – 7 vezérlési
tartományban fogja kezelni. A második csoportba tartozó eszközökön (pl PAR LED
spot lámpák esetében ) a láncban szereplő első ilyen eszközön a 8-as értéket
állítjuk be (és így tovább minden egyforma eszközön), így a második csoportba
tartozó lámpáink a 8 – 15-ig tartó intervallumban fognak a kontroller
parancsaira reagálni. Minden lámpára / eszközre igaz, hogy master / slave alapon
működnek a sorban, tehát az azonos csoportba tartozó azonos eszközök innentől
kezdve szinkronban fognak működni.
Még egy dolog van, ami igazán látványossá teszi a DMX fénytechnikát, ezek pedig az előre programozott, úgynevezett "Scene"-ek (Jelenetek). Ezek nagyban megkönnyítik egy adott műsor látványának a vezérlését, hiszen az előre definiált igények szerint alakíthatóak a színpadi látványelemek. Például egy díjátadó ceremónia nyerteseinek a kihírdetésénél más-más látványelemet lehet megjeleníteni, ám amikor a szerencsés felér a ceremónia házigazdája mellé a színpadra akkor már csak "ő" van reflektorfényben. A lehetőségek végtelenek és a megrendelő igényére szabhatóak.
Igen, a PerfectSound meg tudja valósítani a fentieket!
Nos kedves olvasó, ha idáig eljutottál, akkor NAGY GRATULÁCIÓ Neked! Ez azt jelenti, hogy a nyers téma ellenére kitartó vagy, de ami fontosabb, hogy talán érdekes is volt számodra ezen írás.
Köszönöm, hogy elolvastad!